FOTO: Pexels

TNG löser rekryteringen med AI-avatar

Publicerad: 14 December 2023

Rekryterings- och konsultföretaget TNG ville inte att magkänslan skulle styra intervjuprocessen med kandidaterna – och uppfann en egen robot. Sedan april i år är Tengai en avatar och har fått extra skjuts av den senaste AI-utvecklingen.

Dela i ditt flöde

Googlar man ordet tengai får man, förutom roboten och avataren, upp en sorts hatt eller mask som kinesiska munkar använder. Masken är heltäckande för huvudet med bara en öppning för ögonen, och ska påminna munkarna om att lägga bort det mänskliga egot.

Att TNG:s robot fick samma namn när den första versionen släpptes 2019 var faktiskt en slump, som ser ut som en tanke.

– Ja, det här om munkarna fick veta i efterhand. Men det passar ju väldigt bra. Vad vi tänkte var en sammanslagning av vårt företagsnamn och AI, säger Åsa Edman Källströmer, vd för TNG.

Redan när TNG bildades för snart 20 år sedan intresserade sig bolaget för hur man med ny teknik och innovation kan skapa förutsättningar för en fördomsfri rekrytering. Tengai är TNG:s andra robotprojekt, föregångaren hette Matilda och var en fysisk robot som aldrig användes utan skrotades 2016.

Nu har dock Tengai, som i dag är en avatar, blivit så stort att projektet vuxit TNG ur huset och tillhör ett eget bolag i koncernen.

– Tengai används i början av processen och ger rekryteraren ett beslutsunderlag för att kunna gå vidare. Saker som motivation kan man ju inte se på ett cv, men med Tengai kan det komma fram tidigt.

Tengai sköter allt från att sålla bland ansökningarna till att boka intervjuer och genomföra dem – via telefon eller dator.

– På det här sättet får vi en djupare bild initialt, och fler kandidater får chansen.

Åsa Edman Källströmer berättar att Tengai får väldigt höga betyg av de som intervjuas.

– Den uppfattas som sympatisk och snäll, till exempel är det okej att pausa intervjun och fundera lite. Kandidaterna gör ju allra bäst ifrån sig om de känner sig trygga och det verkar Tengai få dem att känna sig. Alla får dessutom exakt samma frågor, och drabbas inte orättvist om rekryteraren är trött eller stressad.

Den största utmaningen för Åsa Edman Källströmer har varit att få alla med sig. Själv är hon väldigt tech-intresserad.

– Man måste respektera att vi är olika och att medarbetarna ska få prova i sin takt.

Det är inte bara i och med Tengai som TNG anammar den nya AI-tekniken. Även Chat GPT används för att hjälpa rekryterarna, men också marknadsavdelningen.

– Vi använder även ett SEO-verktyg som är AI-baserat. AI är en integrerad del av arbetet hos oss.

350_AsaEdmanKallstromer_foto_TNG

Åsa Edman Källströmers
bästa AI-tips

Vd, TNG

  1. Var nyfiken!
  2. AI kommer inte att gå över. Vill man ha en stark konkurrenskraft så måste man vara med i racet.
  3. Var inte rädd för att jobben kommer att försvinna. Vissa försvinner men det kommer också nya.
  4. Låt medarbetarna testa i sin egen takt.
  5. Det är bättre att små grupper börjar använda AI och blir som ambassadörer, än att alla ska ändra arbetssätt samtidigt.

Viktoria Hansén

Läs mer

På Ica hjälper AI kunden – och stänger butiker
För Ica är AI en naturlig del sedan många år. Tekniken används både för konkreta saker som kunderbjudanden...
AI tvingade Astra Zeneca att tänka nytt
På läkemedels- och bioteknikföretaget Astra Zeneca ersätter AI-teknik till viss del experimentellt arbete....
Så blir du en vinnare i AI-racet
Äldre, mer erfarna ledare har goda möjligheter att bli AI-teknikens vinnare. Det menar Henrik Byström,...
Varningen: Vinstintresset tar över AI-utvecklingen
Forskaren German Bender efterlyser färre kommersiella intressen och mer demokratisk styrning i utvecklingen...
Sverige kan spara 140 miljarder med AI
140 miljarder kronor – varje år. Så mycket kan samhället spara om offentlig förvaltning börjar använda...

Discover more from TLNT

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

Scroll to Top

Sektioner

Ämnen

Search

Menu Space

Menu Space

Menu Space

Menu Space