- 140 miljarder kronor – varje år. Så mycket kan samhället spara om offentlig förvaltning börjar använda dagens AI-teknik, enligt Myndigheten för digital förvaltning.
- Men det finns samtidigt stora risker.
- TLNT listar hur tre myndigheter – Skatteverket, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan – jobbar med AI i dag.
Dela i ditt flöde
Redan i dag använder myndigheter AI för att exempelvis minska fusk och bedrägerier, förbättra och effektivisera kommunikation och kundservice samt förkorta handläggningstider med hjälp av automatisk text- och bildanalys.
Riskerna är i stort sett lika stora som vinsterna. Grundläggande är att säkerhetsåtgärder måste implementeras i takt med att den nya tekniken börjar användas, samt att det tekniska underhållet måste fungera. Förutom rent tekniskt kunnig personal krävs det även att de som bygger AI-systemen skapar lösningar som är etiska, rättvisa och opartiska.
Skatteverket tar i dag hjälp av AI bland annat när det gäller översättning, transkribering samt att sortera e-post.
– Just nu utforskar vi även generativ AI, vilket leder oss till en betydligt större mångfald av digitalisering förstärkt av AI framöver, säger Rebecka Filis på Skatteverket.
Rebecca Filis. FOTO: Skatteverket
Försäkringskassan använder AI-teknik bland annat för bedömningsstöd vid analys av läkarutlåtanden, men är samtidigt noga med att handläggaren behåller ansvaret för analysen och helhetsbedömningen.
– De viktigaste råden medarbetarna har fått när de använder AI-teknik är att följa våra generella regler för hantering av information, till exempel att inte dela personuppgifter. Det är även viktigt att medarbetaren alltid värderar resultatet och hur det används. Det kan ju till exempel vara felaktigt eller baserat på värderingar som inte överensstämmer med vår etiska kod eller de lagar vi lyder under, säger Markus Bill, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan.
Arbetsförmedlingen och Skatteverket har, tillsammans med Bolagsverket, ingått i ett arbete på uppdrag av regeringen där man bland annat tagit fram dokumentet ”AI i praktiken – ett konkret stöd till offentlig sektor”. Arbetet leddes av Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och syftade till att göra det enklare för offentlig förvaltning att använda AI.
De nya råden, reglerna och riktlinjerna som AI-tekniken tvingat fram har tagits emot väl hos de anställda hos såväl Skatteverket, Försäkringskassan som på Arbetsförmedlingen.
– Vi vet att det har funnits en osäkerhet kring om och hur man får använda AI-tjänster. Just därför har vi gått ut med tydliga råd, säger Markus Bill på Försäkringskassan.
Fakta
Myndighet för myndighet: Så använder de AI
FÖRSÄKRINGSKASSAN
Antal anställda: 14 000.
Har AI-policy: Ja och nej, ingen särskild policy kring AI men arbetet följer redan framtagna regler.
Detta används AI för: Bland annat bedömning av läkarutlåtanden, tolkning samt digitalisering av handskriven text.
ARBETSFÖRMEDLINGEN
Antal anställda: 11 000.
Har AI-policy: Ja och nej, ingen särskild policy kring AI men arbetet följer redan framtagna regler.
Detta används AI för: Identifiera diskriminering i publicerade annonser, felaktiga utbetalningar, skapa rekommendationer för jobb samt text- och bildanalys.
SKATTEVERKET
Antal anställda: 10 000.
Har AI-policy: Ja.
Detta används AI för: Bland annat riskvärdering, översättning samt e-postklassificering. Hur generativ AI och co-pilot-tjänster ska kunna användas undersöks just nu.