Linköpings kommun förlitar sig i hög grad på tester i sin rekrytering. Här testas nästan alla, på alla olika nivåer.
Dela i ditt flöde
Kommunens rekryteringsservice har i år tillsatt 340 tjänster. Det handlar om både chefer och medarbetare, dock inte lärare och vårdpersonal.
I stort sett alla sökande får gå igenom både ett personlighetstest och ett logiktest.
– Där vi har många sökande med likvärdig erfarenhet hjälper testerna oss att särskilja kandidaterna och där väger testerna tyngre, säger Pernilla Hörwing, enhetschef HR-service.
– Vid rekryteringar med färre sökande, som till chefs- och specialisttjänster, väger de inte lika tungt.
Kommunen har dessutom slopat det personliga brevet. I stället fyller de sökande i två rutor om varför de vill ha jobbet och vad de kan bidra med.
Pernilla Hörwing. FOTO: Linköpings kommun
Syftet är att de som läser ansökningarna ska kunna förhålla sig objektiva och och bli mindre färgade av den sökandes personliga intressen. Testerna hjälper också till att få fram kandidater utan bländande cv:n och brev.
– Testerna möjliggör för kandidater som inte har lika mycket erfarenhet att också få chansen. Resonemanget har varit att vi hellre ska fria än fälla, säger Pernilla Hörwing.
Hon tonar ned risken för fusk.
– Självklart finns det en risk att kandidater låter någon annan utföra testerna. Likväl som det finns en risk att en kandidat inte är helt sanningsenlig i sitt cv, exempelvis.
Alternativet att låta kandidater genomföra tester på plats skulle vara mycket tidskrävande, enligt Pernilla Hörwing.
– Vi ser inte att nyttan i det överväger effektiviteten i att testerna genomförs digitalt, säger hon.