Lyssna på din kärntrupp, sök kreativa lösningar och ta aktiv ställning för det du tror på. Det är tre nycklar till ett framgångsrikt ledarskap – oavsett om du sitter i en ledningsgrupp eller är Taylor Swift.
Dela i ditt flöde
2023 var året då popikonen Taylor Swift var överallt. Hennes världsturné blev den mest inkomstbringande någonsin med 1 miljard dollar i intäkter, Time Magazine utsåg henne till årets person och engelska institutionen vid Harvard University lanserade – med en tydlig blinkning till Swifts projekt att återutge sina gamla skivor med tillägget ”Taylor’s version” – kursen ”Taylor Swift: Harvard’s version” där studenterna får djupdyka i stjärnans texter och musik.
Men, undrar du: vad har det med HR och ledarskap att göra?
En hel del, hävdar Wendy Hanson, mångårig ledarcoach och medgrundare till New Level Work. I en artikel i HR Executive listar hon tre framgångsfaktorer i Taylor Swifts artistskap som alla som har i uppdrag att leda andra människor kan dra lärdom av:
1. Se till att din innersta krets känner sig lyssnad på
Låt vara att din vardag inte innebär att stå på en scen framför tusentals skrikande fans, men kom ihåg att även du som ledare har en sorts publik. På samma sätt som Taylor Swift med hjälp av noga uttänkta och relaterbara budskap får sin kärntrupp av unga tjejer att känna sig hoppfulla, starka och mer självsäkra, kan du lyfta och förmedla kraft till dina medarbetare, menar Wendy Hanson. Hon rekommenderar också ledare att inspireras av Swifts vana att omge sig med noga utvalda samarbetspartners och rådgivare – vilka har du i ditt nätverk som du kan vända dig till för stöd?
2. Testa nya saker
Taylor Swift är inte rädd för att pröva nya grepp och affärsmodeller i syfte att stärka sitt varumärke, hitta nya intäkter eller återta kontrollen över förlorade låträttigheter. Vad kan du som ledare göra för att hitta kreativa lösningar på välbekanta utmaningar i din organisation – till exempel produktivitets- eller engagemangstapp, kompetensbrist, rekryteringssvårigheter – i stället för att fastna i såhär-har-vi-alltid-gjort-fällan?
3. Ta aktiv ställning
Socialt patos är en viktig del av den publika bilden av Taylor Swift, framhåller Wendy Hanson i HR Executive. Popikonen donerar böcker till biblioteket i sin hemstad, skänker pengar till skolor och djurhem, stöttar offer för sexuellt våld, engagerar sig för översvämningsdrabbade – och så vidare. Att aktivt ta ställning uppges inte minst tilltala den för arbetsgivare så attraktiva generation Z, som gärna associeras med varumärken som ger tillbaka till samhället. De bolag som tydligt kommunicerar sina värderingar har därmed goda möjligheter att stå som vinnare i kampen om talangerna, menar Hanson.