FOTO: Istock

Så boostar du quiet quitters

Publicerad: 18 January 2024

Med rätt insatser kan dina unga medarbetare gå från quiet quitters till blomstrande thrivers. Ledarskapsproffsen ger dig nycklarna som maxar generation Z:s engagemang.

Dela i ditt flöde

Över hälften av världens anställda är så kallade quiet quitters, det vill säga medarbetare som bara fyller en stol utan att göra mer än absolut nödvändigt. I Europa är siffran så hög som 72 (!) procent – allt enligt global statistik för 2022 från analysföretaget Gallup.

Begreppet quiet quitting slog rot på allvar under pandemin och har sedan dess blivit en kostsam huvudvärk för företagare världen över. En närmare analys bland amerikanska arbetstagare som är yngre än 35 år visar att deras engagemang för arbetet minskade från 2019 till 2022.

– Unga människor löper högre risk att känna sig frånkopplade och därför lämna företaget när arbetet bygger på virtuella relationer. Organisationer och ledare behöver verkligen sammanföra sina anställda personligen, så att de unga känner samhörighet med sina kollegor och organisationen, säger Jennifer Openshaw, vd för den ideella amerikanska organisationen Girls With Impact som driver ett affärs- och ledarskapsprogram för unga kvinnor.

Jennifer Openshaw. FOTO: Girls With Impact

Quiet quitters är inte bara ointresserade av jobbet, de trivs dessutom inte och löper därmed högre risk att bli stressade och utbrända. Att coacha sina unga medarbetare från quiet quitters till så kallade thrivers, engagerade anställda som tar ansvar, är stolta över det arbete de utför och gör det lilla extra, är viktigt av flera skäl. 

– För ungdomar i generation Z är det allra viktigaste att känna att de är del av organisationens uppdrag. De behöver känna att de har ett syfte. Det här är en generation som vill känna att de påverkar på ett positivt sätt, säger Jennifer Openshaw.

Därtill behöver arbetsgivare vara medvetna om att unga anställda är mer benägna att byta jobb än äldre, menar hon. Något som även Gallups statistik bekräftar. 

Som ledare gäller det att entusiasmera sina unga (och gamla!) medarbetare innan det är för sent. En arbetsplats med thrivers har större förutsättningar att vara produktiv och välmående – men för att nå dit behöver ledarna se sig själva i spegeln. 

– Det är nästan alltid chefens ansvar när anställda inte mår bra, säger Antoni Lacinai, föreläsare och författare som under många år utbildat chefer i ledarskap.

Antoni Lacinai. FOTO: Kristian Pohl

Det gäller att inte blunda för missförhållanden, säger han. Prata med medarbetare som uttrycker missnöje: visar det sig att det är en chef som orsakar en dålig arbetsplatskultur behöver dennes chef ta tag i situationen.

Men quiet quitters som mest sitter av tiden är trots allt inte det stora problemet, enligt Antoni Lacinai. Han varnar i stället för så kallade loud quitters, medarbetare med högljudda klagomål som riskerar att skada ett företags anseende i betydligt högre grad. 

– Skitsnackar någon om sin arbetsgivare på sociala medier är det en stark signal om att man måste prata med individen. Det kan handla om att personen inte känner sig hörd och bekräftad eller att det finns en toxisk ledarkultur, säger han.

I Europa utgör andelen loud quitters 15 procent av arbetsstyrkan, enligt Gallups statistik. Det är en liten del, men fortfarande fler än de 13 procent som trivs och gör det lilla extra för arbetsplatsen. 

– Loud quitting och quiet quitting är trendiga begrepp. Men det som ligger bakom dem är ledarskapet och hur väl chefen lyckas skapa en kultur av engagemang och samarbete, säger Antoni Lacinai. 

Fakta

Liten ordlista:

Quiet quitters: Medarbetare som fyller en stol och tittar på klockan. De gör minsta möjliga ansträngning och är psykologiskt distanserade från sin arbetsgivare. Trots att de är minimalt produktiva, är det mer sannolikt att quiet quitters är stressade och blir utbrända än engagerade medarbetare. De känner sig vilsna och frånkopplade från sin arbetsplats.

Loud quitters: Anställda som vidtar åtgärder som direkt skadar organisationen, undergräver dess mål och motsätter sig dess ledare. Någon gång på vägen har förtroendet mellan medarbetare och arbetsgivare allvarligt skadats. Eller så har medarbetaren varit helt felmatchad för sin arbetsroll, vilket orsakat ständiga kriser.

Thrivers: Medarbetare som tycker att deras arbete är meningsfullt och känner samhörighet med teamet och organisationen. De är stolta över det arbete som de utför och tar ansvar för sina prestationer genom att göra det lilla extra för kollegor och kunder.

Källa: Gallup

Matilda Nilsson

Tre proffs. Så jobbar vi för att maxa engagemanget

Discover more from TLNT

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading

Scroll to Top

Sektioner

Ämnen

Search

Menu Space

Menu Space

Menu Space

Menu Space